Uppmuntra anställda som engagerar sig i sociala medier, det tjänar både företaget och samhället på

Häromdagen tipsades jag om en artikel i CSR i Praktiken om att användare av sociala medier tar större samhällsansvar. källa Kan det verkligen stämma?

Tja, utan att värdera eller verifiera undersökningen bakom artikeln är det ändå inte svårt att föreställa sig att det nog kan vara så. Alltsomoftast brukar jag referera till den feelgodkänsla jag ofta får på Facebook, Twitter och min arbetsgivares sociala intranät. Men det borde väl inte förvåna att folk som dras till sociala mötesplatser, på nätet eller på stan är mer medkännande än de som håller sig för sig själva. Eller?

  • Sociala medier är just det – sociala – man umgås, exponeras för andras åsikter och känslor, delar med sig av de egna
  • Mycket går ut på att dela med sig och att ta del av vad andra delar med sig av, att svara på frågor, att bli hjälpt av andra (särskilt tydligt på intranätet)
  • Avstånden minskar, du får med lätthet och ögonblickligen inblick i livet på andra sidan jordklotet – och upptäcker ofta att det egentligen inte är så olikt ditt eget

Den andra delen av artikeln handlar mycket om min arbetsgivares attityd till de anställdas engagemang i sociala medier – vi uppmuntras. Jag låter den tala för sig själv men kompletterar med lite information av intresse: Av IBM:s över 400.000 anställda är åtminstone 200.000 medlemmar på Facebook, cirka 25.000 twittrar och 17.000 bloggar. Det blir en exponering som varje marknadsförare drömmer om och som får varje kriskommunikatör att darra. Självklart blir siffrorna slående stora i och med att företaget är så stort, men kontentan blir allmängiltig; det är bara att gilla läget. Att hantera det. Gärna så som IBM har gjort: med en tydlig policy, med hjälp och coaching och med att tydligt kommunicera företagets värderingar.

I sammanhanget kan det nog ändå vara bra att kika på denna sammanställning av aktiviteter på sociala medier som gjort att folk blivit nekade jobb (i USA, såvitt jag förstår), att se över sina integritetsinställningar och att tänka noga efter vad man publicerar var. Intressantast av allt är att 95% av de tillfrågade företagen kollade upp kandidaterna på sociala medier. Och, i ärlighetens namn, den rekryterare som inte kollar ditt CV mot LinkedIn gör ju tjänstefel egentligen.

Author: TheSocialSwede

Enabling People-Powered Businesses by developing leadership, motivation and collaboration for employee engagement. Now as independent, previously at IBM.

Comments and responses appreciated